عدالت کیفری از دیدگاه علوی
نویسندگان
چکیده
عدالت کیفری در دنیای معاصر بهمعنای کنترل هدفمند و هوشمندانه جرایم و مجازاتها در درون اجتماع بشری دارای سابقه دیرینهای نمیباشد و سرمنشأ پیدایش این واژه را به تفکرات بعد از دوره روشنگری در تاریخ حقوق کیفری غرب نسبت داده و هدف اصلی و اساسی آن را استخراج نظام جزایی مطلوب و کارآمد بهمنظور منکوب اعمال و رفتارهای مجرمانه میدانند. این هدف در راستای هدف غایی حقوق کیفری (محو کامل جرم) میباشد. در این راستا عدالت کیفری تغییرات و تحولات متعددی را پشت سر گذاشته است بهگونهای که از عدالت سزاگرایانه دوران اولیه حقوق کیفری بهاصالت سودمندی و اصلاح و درمان رسیده است. در این مقاله نگارنده با توجه به ادبیات مرتبط با حقوق کیفری و جرمشناسی و سیاست جنایی، بهدنبال تحلیل عدالت کیفری مورد پذیرش حضرت علی(ع) در خلال خطابهها و نامهها و کلمات قصار آن بزرگوار با استناد به گوهر ارزشـمند نهجالبلاغه میباشد.
منابع مشابه
عدالت ترمیمی، دیدگاه نوین عدالت کیفری
ظهور مفهوم عدالت ترمیمی (Rosrorative justice) حاصل تحول در نگرشها و دیدگاههای عمومی حقوقدانان کیفری،جرمشناسان و مجریان نظام کیفری نسبت به عدالت کیفری مبتنی بر«جزا و سرکوب» (Retributive justice) و عدالتکیفری مبتنی بر«اصلاح و تربیت» (Rehabilitative Justice) است که در پیوند با مفاهیم انسانی و فرهنگ و ارزشهای جامعهء مدنی،عدالت کیفری خلاق و پویای را معرفی میکند.این پدیدهء نوظهور،صرف نظر از ...
متن کاملعدالت ترمیمی، دیدگاه نوین عدالت کیفری
ظهور مفهوم عدالت ترمیمی (rosrorative justice) حاصل تحول در نگرش ها و دیدگاه های عمومی حقوقدانان کیفری،جرم شناسان و مجریان نظام کیفری نسبت به عدالت کیفری مبتنی بر«جزا و سرکوب» (retributive justice) و عدالت کیفری مبتنی بر«اصلاح و تربیت» (rehabilitative justice) است که در پیوند با مفاهیم انسانی و فرهنگ و ارزش های جامعهء مدنی،عدالت کیفری خلاق و پویای را معرفی می کند.این پدیدهء نوظهور،صرف نظر از پیش...
متن کاملشاخصه های عدالت در اندیشه سیاسی علوی
قاسم بستانی[1] فاطمه بهشتی[2] یکی از مفاهیم مورد توجه دانشمندان و اندیشمندان سیاسی در نظامها و ایدئولوژیهای سیاسی اجتماعی گوناگون، عدالت بوده و در این باره آراء و نظرات گوناگونی در مورد شاخصهها و ویژگی های اساسی این مفهوم بیان گردیده ...
متن کاملنقد و ارزیابی عدالت افلاطونی از منظر اندیشة علوی
تاریخ وصول مقاله: 27/5/1389. تاریخ تأیید نهایی: 8/6/1389. تبیین مفهوم کانونی عدالت در فلسفة سیاسی غرب، وامدار اندیشمندان بزرگی چون افلاطون است؛ همچنان که مبنای نظریهپردازی افلاطون و طرح مدینة فاضله وی، موضوع عدالت و طراحی جامعة عدالت محور و آرمانی است تا عالم مثالی در زمین محقّق شود. از آنجا که نظریة عدالت افلاطونی دارای ایرادهای فراوانی است، این نوشتار با تأکید بر سترگی اندیشههای ا...
متن کاملاز عدالت کیفری امنیت مدار تا عدالت کیفری کرامت مدار (علل، راهکارها)
مهم ترین رسالت عدالت کیفری ایجاد امنیت وحفظ نظم از رهگذر مقابله با رفتار های است که از منظر کاربست های حقوق کیفری جرم نامیده می شود. با این همه مولفه های کیفری مختلفی جهت نیل به این مهم مورد سنجش قرار گرفته است. از این منظر در گذاری، تحت تاثیر سیاست کیفری سیاست زده، جرم رابه مثابه جنگ دانسته و دستاوردهای جرم شناختی از انسان بزه کار را با اغماض از رهیافت های حقوق بشری در پهنه عدالت کیفری وبا روی...
متن کاملفلسفه سیاسی صلح از دیدگاه هابز و کانت و ارتباط آن با عدالت کیفری بین المللی
مهمترین هدف سازمان ملل متحد حفظ صلح و امنیت بینالمللی است. اما هیچ یک از ارکان سازمان ملل مفهوم صلح را تعریف ننمودهاند. افزودن عبارت امنیت بینالمللی نیز کمکی به تعریف صلح نکرده است. این مقاله علاوه بر مطالعه مفهوم صلح به بررسی فلسفه سیاسی صلح از دیدگاه هایزوکانت میپردازد. هابز با نگاه بد بینانه خود، صلح را امری ساختگی دانست. دیدگاهی که منشأ رئالیسم سیاسی گردید و به سیاست عملی دامن زد. سیاس...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه (علمی - پژوهشی)ناشر: دانشگاه بوعلی سینا
ISSN 2345-5233
دوره 1
شماره 4 2014
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023